~ Klik Sini ! Klik Sini ! ~

Sunday, May 20, 2012

~ puding marble ~

Aku malas betul duk saje tak wat apa. Bila surf tenet, blogwalking tu jumpa sorang blogger ni. Dia memang ambik tempahan buat kek cantek dan kek cawan.


Asa satu entri akak ni, cantik kiut comel gila makanan yang dia buat. Berbentuk bagai. Ada bear, kereta, payung, bentuk lebiu dan macam-macam lagilah. Kalau benda ni depan mata aku, aku tak bagi dah orang lain makan. Bawak lari, makan sorang. Haha.


Disebabkan benda aku tengok tu cantik kiut comel gila. Aku baca resepi dia. Pastu terus masuk dapur. Main buat je. Aku panggil benda yang comel dan kiut ni agar-agar berlapis vico susu.


Bahan-bahan:

Agar-agar

Susu cair

Gula

Vico

Air


Cara-cara:

Bahagi agar-agar kepada dua.

Satu bahagian dicairkan dalam periuk atas dapur dengan api sederhana dengan air ( air aku agak-agak je )

Bila dah hancur, sebati. Masukkan susu cair dan gula ( korang rasa k, kena manis lebih sikit sebab bila agar-agar dah sejuk, akan jadi sedang elok )

Kemudian tuang ke dalam bekas acuan yang korang nak.


Sejukkan dalam masa sepuluh minit.


Sambil tu, boleh buat lapisan atas pulak.

Langkah yang sama seperti di atas ye. Bila dah siap, tuang dalam acuan yang sama. Atas agar-agar susu tadi. Biarkan sejuk.


Jadilah macam gambar di atas. Tak cantek kiut comel gila macam yang aku tengok tu. Sebab aku buat dalam tupperware petak.


Sedap di makan yang baru kuar peti ais.


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...