~ Klik Sini ! Klik Sini ! ~

Friday, October 29, 2010

~ kisah Aming ~

Aming gi doktong umah tok imang. Sedak ah abang ye wat nyeyeh ke aming. Aaaaaming, bukang aming!, Aaaaaming , bukang aming!. Padang nge muka aming. Babil ngat dek pong. Mase  tok imang tubik dari sejid nok ambek lipar, abang ye tunjuk ke aming guane rupe tok imang, Aming cerat molek, paka serbang macang bakul, paka juboh serebeh, paka spek mate  awe-awe itang, misa nipih siak, janggut panjang jengong. Koho abang ye ngusik, tok imang nok ambek Aming, koho ye takutan. Peluk kemah keming ayoh ye, dok lepah-lepah.Tekkang ayoh Aming, nok kilah kain hok sellok takdi lagi, nok ambek lipar cap beng teng Aming lagi, nok gaga kuci kete lagi dalang kocek. Macang orang ngandung lah pulok sebab aming dok gatung depang. Nok gohek kete pong dok leh, dok gendong gitu ah depang stereng. 

Puah ayoh ye pujuk, gitu gining, dok makang siku gok.Nok dok nok , ayoh ye tebeng gohek gok kete dia koho-koho. Aming pulok sebek, sok sek lagi bunying. Jebek muke-muke, dok tekek nge ayoh ye. Pale macang nok masuk dalang baju ayoh ye.  Nge ingus, nge air mate, nge air idung, nge air lior, penoh jeluah di baju ayoh ye. Ayoh ye pulok , lengoh gok ah pehe, serebang kaki-kaki duk gendong ke Aming. Kete pulok skali gi bira, skali gi tengoh, bewang-bewang kiri kanang macang ulo lari masuk dalang rok. Kete blakang dok tau ah, ping-pong,ping-pong, tekang ke hong. Doh, gohek kete doh ah koho, pah tu bewang pulok, maroh ah orang alik lakang. 

Parok ah gining. Molek je kete ye gi bira, pitah kete laing dari blakang nung, dang gi saoung “Guane boh, bawak kete ke,  bawok keh”. Hija muka ayoh ye malu. Rase nok nusuk bowoh kuseng kete je. Mari pulok hok laing ,soung lagi , “mende bawok kete gining ee,  kete labbi laju agi.” Biru stor pulok muka ayoh ye, wase nok masuk dalang desbok pulak. Ayoh ye, nok dok nok ,wat isyarat mulut, mucung ke Aminggg pah tu wat muke sebek tiru muke Aming. Drebar sebeloh ngangguk-ngangguk wat pahang, pah tu ngiling pale dia. “Berat nanang….”, tubik dari mulut dia. Ade lagi kete pitah, saoung pulok  “wane bawok kete bewang kalli ning, mung mabuk tape ke, kite  nok pitah pong susoh”.  Bila ye junga pale, kelih ke Aming tengoh peluk kemah keming nge ayoh ye, pompongang poseng, tapi dang agi wat ulasang siarang langsong. “La dalang kete pong dukong gok,peseng nape gining ing, sakit tayya”. Ayoh ye wat kerising kenyih gitu ahh, tahang malu.  Skali junga kirri, skali junga kanang , sakot pale Aming nok kelih depang dok leh. Pulah cawah skali nok ke nyapa .  Koho-koho, koho-koho sapa jugak drumah. Nyada ayoh ye,  kenaling, lembik lokli, leloh bedoho layang ke Aming. Naik drumah , bahang nasik  tige pinggang, bulurang, air teh O beng pulok abih secetong nye tibang.

Jok kejadiang  di sejid kena ke Amingg, ye lame doh dok ikut ayoh ye gi sejid, tok imang maroh ke Aming,  ye kate. Ayoh ye maghi mikkir, kalu gining sokmo, rohok ning. Pah ke besor dok gi sejid. Kekgi lambor sejid pong dok kenal. Petang-petang ayoh ye wat raoung , newar-newar bira rumoh tok imang. Tok imang ngenne gok nge ayoh Aming,napok je ayoh Aming gendong motosikal,  ye klo slalu, tangang  pulok kibor kiri kanang, Aming kelih ke tok imang, ye cang ke spek mate awe-awe itang tok imang, napok ke tangang tok imang  macang nok debih  je , naoung pulok situ le. Ayoh Aming derah-derah wat gi newor tah kelaing dulu. “Smulah ayoh aji, kekgi ambe maghi mulla, serung ke ayoh Aji ning.” Ayoh Aming kabo ke tok imang belang-belang tunjuk ke Aming hok tengoh nangis bederohong. Tok imang wase pelikkan, wane pulak takut ke ambe ning, ke takut ke spek awe-awe itang ambe,  ke kilah kaing tinggi ngat ,dokpong takut ke rambut reseng ambe sebab  turung takdi dok dang nok bojeng.  Kelih atah bawoh, blakang depang  wasaang come doh , takut maccang ke ambe.
               
Dok lame pah tu ,maghi pulok lah ayoh Aming. Tok Imang dok sille molek doh atah gere nge mok aji. Siak nge sekut meri, nge air kawe.  Angin pulok puh,puh tiup. Sedak nguh wasaang tok imang.  Aming napok nakut lagi. Dukung dok lepah nge ayoh ye. Tangang pegang kelat gang. Hoh, kene kelat gang gok, dok ketek ah Aming, memang berehi. Dok dulli doh ke tok imang. Mok Aji depong Aming wat gi duduk atah gere pah tu layang Aming makang kelat gang belah kanang. Tok imang ambek tepat belah kiri, jurung kalli kat papang  jokel. Dok dekat-dekat kang nangis pulok budok Aming ning.  Sudoh bebase tertib terning satni tubiklah soalang tok imang “doh guane gamok  budok ning, nakkut pa gitu seme, macang ah kite ni hantu polong, kelih kite sapa nolong berderohong’. 

Ayoh Aming pong  critalah ke tok imang, hal Aming dalang sejid ari tu, tengoh-tengoh crite tok imang  camek sekut meri, kecak air kawe, pah tu buh mula atah gere. Ambek sekut meri , cicoh air kawe, puwak dalang mulut. Dok maing gitu ah . Ayoh Aming ni gok  crite bukang maing sedak, nge tangang nge kaki , nge lipar jepung abih naik atah palle. Sapa ke bab aaaaming, bukang Aming! , aaaaming, bukang Aming! , tok imang suke sellok sampe tebelohok. Kembur abih biskut meri, tupah  air-air  kawe. Pah ke air dalang talang pung abih telerak ,  hanyar banyar, kubang lembang abih.  Mok Aji dari takdi dok bang dengor jugak cerita Aming, nge Mok-mok Aji suke selok jugok . Ye ulang “aaaaming”, Tok Imang tukang jawak “bukang Aming!.” Pah tu pakat suke dua orang tu sapa gegor tubuh-tubuh.   

Dok sedor ye dok bira ngat doh. Duk gegor – gegor gitu, dok sedor kayu jokel tu patoh riok , prakkk bunying, kanja tok imang dok dang nok wat mende , tok imang jatoh sengbam beloh kiri , muke bahang di akor mottan tepi gere, pecoh spek awe-awe itang tok imang.  Mok Aji kejjut kelih ke tok imang jatuh jerebab gitu, dok sedor kayu papang gere tu jettak , bidah ke dia pulok . Cokeng naik papang tu, jadi macang papang gelosor , Mok Ajie pulok golek koho-koho,  jatuh beloh kanang nge Aming-Aming kali kelecak tah bowoh. Tungging langgang skali. Abih tepek kelat gang di idung,  manjang sapa linge. Ye terrik mok’o mase jatuh takdi.Ayoh Aming pompongang , saloh aboh, nok suke ke , nok sedih tengok keadaang tok imang nge mok ajie. Tok Imang duk kerah situ nge spek awe awe itang pecoh sebeloh , duk tepi akor mottan tengoh  gegor lagi tahang suke, sapa dok rok nok bangung. Mok Aji dalang kemama – kemama , wat selambe dok tau je,  derah derah bangung cegat, belang-belang dukong Aming. Duk lame-lame guling gitu napok seksi ah pulok. Aming dok dang nok nangis , sebab Mak Ajie derah-derah akit ye. Ye suke glekek tengok kelat gang lekkat di muke mok Ajie. Air mate Mok Aji bera lagi , bukang sedih , sukeang. 

Ayoh Aming wat lolok tanye tok imang” doh guane ayoh aji, sakit ke dok?, sakit duane ?”. Tok Imang jawak wat gurra “ Sakitt ahhh, dua tepat ambe sakit, se tali perut , rase macang nok putuh, se lagi buah pinggang , sbab rase nok keccing. Aming oh aming mung punye hal lah ning sapa pecoh abih  spek awe awe itang ambe….”ngeloh tok imang. Aming dang lagi bang dengor jawak lalu “Bukang Amingggg!

Bersambung lagi episod 3

sumber : fesbuk

4 comments:

ardinihumaira said...

siyang ko aming hakhak

Cik Fia said...

tu ar.. siyang ngguh la ke aming sorang.. ahaha...

suke pa sakit perut2

panggil aku shEh said...

adoh.. ni mmg pekat giler tranungggg ni. hahahah

Cik Fia said...

tu ar.. pekat giles.. cube org utara baca cerpen ni.. aha. dgr pon cam utara da.. bole gelak guling2

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...