~ Klik Sini ! Klik Sini ! ~

Monday, July 7, 2014

~ Haid tidak teratur dan haid tidak normal | Cara mengubatinya ~


Saya dilahirkan tidak normal. Banyak kekurangan. Tapi saya bersyukur. Alhamdulillah. Saya seorang wanita. Saya sihat. Saya punya keluarga. Saya punya sahabat. Saya punya kerja. Saya punya pendidikan.

Kita manusia, banyak kekurangan.  Saya mengaku, saya tidak malu.  Haid saya tidak normal. Dari awal datang hingga ke saat ini.  Haid saya kadang dua bulan sekali, kadang tiga bulan sekali.  Haid saya sekejap saja, minimum empat hari dan maksimum hanya tujuh hari.

Saya tulis di blog ini untuk berkongsi cara-cara saya berusaha untuk mengelokkan haid saya.  Saya wanita, kalau ada suami mesti saya inginkan anak.  Kalau haid saya tidak teratur, ia sangat tidak membantu hubungan suami isteri dan sebagainya.



Ada banyak cara dan usaha yang telah saya lakukan.

1. Pek berherba

Saya pernah menggunakan pek berherba jenama Avail, Alhamdulillah, rasa best je pakai pek tersebut. Tapi saya tidak istiqomah.

2. Makanan tambahan

Saya mengamalkan Beauty Umaira selama lebih dari setahun (mungkin dah masuk 2 tahun). Alhamdulillah, saya berasa sihat. Namun, haid saya masih tidak teratur. Masih tidak normal. Namun, saya teruskan juga mengamalkannya

3. Supplement

Supplement penting untuk badan kita.. Saya banyak bertanya kepada ramai orang.  Alhamdulillah, sepupu saya seorang jururawat mencadangkan saya untuk mengamalkan Evening Primrose Oil.  Awalnya saya telan EPO brand Cosway, kemudian Bio Oil.  Alhamdulillah, saya sihat.

(ada banyak supplement lain juga saya consume, cuma EPO khas untuk period, dan sebenarnya EPO juga baik untuk kesihatan lain)

4. Jamu dan Maajun

Orang tua-tua banyak yang mengamalkan jamu.  Jamu penting untuk seorang wanita.  Cantik dan montok memang itu idaman seorang wanita.. Namun, saya amalkan jamu atau maajun untuk saya ubati period saya disamping menjadi wanita cantik dan montok.  Selepas bertanya ke sana ke mari, alhamdulillah.. Kawan saya minta saya amalkan Maajun Anggun Bistari.  Dah tiga bulan saya amalkannya.

5. Bidan Kampung

Dua tiga bulan lepas, saya balik kampung dan berubat dengan bidan kampung.  Saya lupa nama Bidan tu, saya panggil dia Tok. Saya bagitahu Tok, haid saya tidak teratur, Tok suruh saya masuk bilik.  Tok urut-urut perut saya, saya tahan gelak sambil tutup mulut. Geli.

Tok cakap, betullah haid kamu tak teratur.  Urat banyak tak betul.. Tok dah betulkan ni.. InsyaAllah, eloklah nanti..

Saya tanya Tok, Tok kalau nak dapat anak nanti macam mana?  Tok sentuh dan urut peranakan saya, Tok cakap, kamu ada benih, cuma rahim kamu kecik.  Tak apa, nanti dah ada suami, boleh datang sini lagi, Tok buatkan.. Kita berusaha..

Saya rasa nak nangis.. SubhanAllah.. Benda dah lepas jangan dikenang.. Benda yang berlaku semua ada hikmah..

6. Bertangas..

Saya tanya sana. Saya tanya sini. Kawan saya cakap, cuba kamu bertangas.  insyaAllah, elok period kamu nanti.. Saya bertangas basah.. Saya beli kerusi, saya beli peralatan untuk bertangas, siap dengan kelambu bertangas.  Macam sauna.. Alhamdulillah.. Berpeluh-peluh dalam Sauna...





boleh telefon no ni, 019-9838377 kak ayu untuk dapatkan set bertangas ni.  Semua dah lengkap. Ada kelambu, Tungku. Herba untuk bertangas. 




Alhamdulillah, haid saya dah rajin datang. bulan mei dan jun, haid saya dua kali sebulan.  Haid saya tengah belajar untuk datang sebulan sekali. Saya bagi haid saya masa.. saya boleh tunggu berbelas tahun, tak kan saya tak boleh tunggu sikit lagi?


saya berterima kasih pada yy, yy banyak beri saya semangat dan nasihat, dia sudi terima saya seadanya. Tapi, kami berpisah juga atas sebab yang tak dapat dielakkan. Diluah mati mak, ditelan mati bapa. Ada satu lagi pesan yy saya tak laksanakan, pergi ke pakar sakit puan atau pusat perubatan alternatif.  InsyaAllah, akan menyusul usaha saya nanti.


2 comments:

Unknown said...

Awk ade fb/no.hp@ id wechat x? Sy nk tnye lanjut psl tok bidan tu..

Unknown said...

Sy nk mtk awk pnye id wechat atau no hp/ fb bley? Nk tnye lanjut psl tok bidan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...