~ Klik Sini ! Klik Sini ! ~

Thursday, April 12, 2012

~ Tumboh Nyior ~


Aku orang kampung. Rumah aku dikelilingi oleh pokok nyor. Umi pulak memang rajin masak. Suka buat kuih muih. Pendek kata, mulut aku ni asyik mengunyah je. Berhenti pun sebab tidur. Aku macam tak pernah rasa lapar. Makanan asyik ada je kat dapur tu. Alhamdulillah. Aku sayang Umi. Sangat.


Umi selalu buat kuih tradisional. Kuih zaman dulu banyak guna santan. Jadi setiap kali nampak umi nak belah nyor tuk mesin nyor nak dapatkan santan tu. Aku cepat cepat tanya umi; "Umi tumbuh nyor ada dok mi?" Kalau ada tu. Memang berebut ah kami adik beradik. Dahlah tumbuh tu tak besar mana. siap kena kongsi lagi. Haha. Tu yang buatkan makan tumbuh nyior tu sedap!


Tumbuh nyior


Korang pernah makan tumbuh kelapa ni?

Ke korang panggil apa?

3 comments:

zarulfarhana said...

ska mkn gak...tp xpgil nyor tumbuh....

Safiah Ibrahim said...

Yeke Zarulfarhana? Panggil apa

~~ZusUliYaiNi mAMaT~~ said...

sye pggil umbok nyor..n berebut nge anak sedara mkn nih hehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...